Zdravé deti = šťastné deti

| 10. 05. 2015 |

«Späť

Za posledné desaťročia sme svedkami narastajúceho výskytu nadváhy a obezity u detí. Tento stav pre ne predstavuje neskôr v priebehu života riziko nástupu chronických ochorení. Veľa detí konzumuje prílišné množstvá kalórií vrátane nadbytočného množstva tukov, cukrov a spracovaných potravín. Trávia tiež príliš veľa času pred obrazovkami a monitormi. To všetko negatívne vplýva na ich telesné a mentálne zdravie. Optimálnu telesnú hmotnosť si deti ľahšie udržia aj tým, že si doprajú dostatočný spánok a minimálne hodinu telesnej aktivity každý deň. Okrem toho by mali konzumovať stravu bohatú na ovocie, zeleninu a celozrnné obilniny. Hlavným nápojom by mala byť čistá voda. Ako rodičia pomôžte svojim deťom vytvárať si dobré zdravotné návyky tým, že im sami budete príkladom. Začať sa dá už dnes!

Dr. Ana Buongiorno, všeobecná lekárka, Florencia, Taliansko

 

Obezita u detí sa stala globálnym zdravotným problémom. Jej dôsledky je možné vidieť v problémoch spojených so stavom kostí a kĺbov, s dennou únavou, so zhoršeným prospechom v škole, zanedbávaním starostlivosti o vlastný zovňajšok a nízkou sebahodnotou. Obezita zároveň zvyšuje riziko nástupu chronických ochorení počas dospelosti.

Nezdravé stravovacie návyky sú medzi deťmi bežné. Napríklad v Európe až 9 % detí neraňajkuje, 21 % nekonzumuje pravidelne ovocie alebo zeleninu a 43 % pije cukrom sladené nápoje.

Rovnako závažný problém je sedavý životný štýl. Asi 16 % detí sa venuje športovej aktivite len hodinu týždenne, no až 36 % sleduje televíziu a/alebo hrá videohry viac ako dve hodiny denne. Okrem toho, že pozeranie televízie podporuje sedavý životný štýl, vystavuje deti marketingovým vplyvom nezdravých potravín a nápojov.

Dobrou správou je, že nadváhe a obezite sa dá predchádzať jednoduchými zmenami v životnom štýle. Tieto zmeny zlepšia tiež telesnú hmotnosť. Zmeny v stravovaní by sa okrem iného mali zameriavať na poskytovanie troch primeraných jedál denne, v ktorých je ovocie a zelenina upravované najrôznejšími spôsobmi. Celozrnné výrobky a strukoviny by mali mať prednosť pred rafinovanými cereáliami a bielym chlebom. Okrem toho je tiež potrebné vyhýbať sa jednoduchým cukrom. Deti by sme nemali odmeňovať vysokokalorickými potravinami konzumovanými medzi hlavnými jedlami, ani sladenými nápojmi. Pravidelný telesný pohyb a primeraný spánok sú pre udržiavanie optimálnej telesnej hmotnosti rovnako dôležité.

Ennio Battista, Taliansko - riaditeľ Vita & Salute


You need to upgrade your Macromedia Flash Player! Get Macromedia Flash.