Zvoľte si optimálnu výživu!

| 16. 06. 2015 |

«Späť

Ľudia dnes pod váhou vedeckých dôkazov pristupujú k svojim stravovacím návykom novým spôsobom. Aká strava zlepší kvalitu môjho života? Ako moje voľby ovplyvnia moje okolie? Vegetariánska strava môže vo veľkej miere zlepšiť vaše telesné a psychické zdravie a vedie tiež k zodpovednejšiemu postoju voči životnému prostrediu. Väčšina kalórií konzumovaných vegetariánmi pochádza z celozrnných výrobkov, strukovín, orechov, ovocia a zo zeleniny. Ak sú tieto potraviny nerafinované a čo najčerstvejšie, predstavujú bohatý zdroj vitamínov, minerálov, vlákniny a fytolátok. Strukoviny, vrátane sóje, spolu s orechmi poskytujú bohatý zdroj rastlinných bielkovín. Ak konzumujete vajcia alebo mlieko, mali by ste obmedziť ich množstvo. Radšej si užívajte farby, vône a pestrosť rastlinnej stravy!

Skúmanie života dlhovekých ľudí v Sardínii, Okinawe a Kalifornii vo veľkej miere prispelo k nášmu pochopeniu vplyvov životných návykov na celoživotnú mieru vitality. Pravidelná fyzická aktivita a strava skladajúca sa z prevažne rastlinných zdrojov patria medzi tajomstvá dlhovekosti.

Zdravotná štúdia urobená na adventistoch siedmeho dňa poukazuje na skutočnosť, že rastlinná strava priamo súvisí s menej častým výskytom vysokého krvného tlaku, infarktu, obezity a rakoviny. Vyvážená vegetariánska strava spočíva v pravidelnej konzumácii strukovín, celozrnných výrobkov, ovocia, zeleniny, orechov a semien.

O tomto spôsobe stravovania hovorí aj kniha Genezis 1,29: „A Boh riekol: Hľa, dal som vám každú bylinu, ktorá plodí semä a ktorá je na tvári celej zeme, i každý strom, na ktorom je ovocie stromu, ktorý plodí semä. To všetko vám bude za pokrm." Tieto potraviny bohaté na živiny obsahujú veľa vlákniny, vitamínov, ako napríklad foláty, A, C, K, minerály, antioxidanty, a ďalšie zdraviu prospešné látky.

Konzumovanie rastlinnej stravy je tiež o vychutnávaní potravín v ich prirodzenom stave. V porovnaní s rafinovanými cereáliami obsahujú celozrnné výrobky viac vitamínov skupiny B, horčíka, vápnika, železa a vlákniny. V prípade dlhodobého stravovania sa vegánskym spôsobom je potrebné zaradiť do jedálnička potraviny s pridaným vitamínom B12 alebo potravinové doplnky B12. Zdravá strava nie je len o tom "čo jesť", je tiež o o tom "kedy jesť". 5-hodinové pauzy medzi jedlami, nejedenie neskoro večer, vyhýbanie sa jedeniu medzi hlavnými jedlami a 2 − 3 hlavné jedlá počas dňa - to všetko prispieva k dobrému zdraviu. Prečo by z princípov optimálnej životosprávy mala ťažiť len malá vrstva privilegovaných? Využite ich aj vy!

Valérie Dufour, vedúca oddelenia zdravotnej služby - EUD Cirkvi adventistov s. d.


You need to upgrade your Macromedia Flash Player! Get Macromedia Flash.